16.06.2021 r.

Kierownik Projektu – jedno stanowisko różne spojrzenia

Projektem nazywa się w naukach o zarządzaniu przedsięwzięcie o zaplanowanym początku i końcu, którego celem jest dostarczenie pewnego unikalnego produktu.*

Dział projektowy firmy Doktorvolt składa się z grupy inżynierów, którzy są ludźmi ambitnymi, rzetelnymi, chętnymi do podejmowania wyzwań, posiadającymi ciekawość intelektualną, współpracującymi na każdym etapie procesu projektowego.

Rolą Kierownika Projektu jest zarządzanie projektem w całym cyklu jego życia. Osoba ta planuje zasoby potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, wyjaśnia zakres projektu oraz koordynuje jego przebieg. Kolejnym zadaniem Projekt Menadżera jest monitorowanie kluczowych parametrów projektu (w tym budżetu), kontrola jakości, zarządzanie ryzykiem, zmianami, oraz analizuje ich wpływ na projekt. Kierownik jest odpowiedzialny za dokumentację projektową i współpracę z podwykonawcami.

Zarządzanie projektami jest odpowiedzialnym zadaniem. Jak to wygląda w praktyce? O tym właśnie opowiedzą nam nasi pracownicy – Basia i Michał.

OD PROJEKTU PRZEZ WDROŻENIE DO REALIZACJI

Czym zajmowaliście się przed rozpoczęciem pracy w firmie Doktorvolt?

Basia: Studiowałam na Politechnice Wrocławskiej i ukończyłam tam elektrotechnikę z tytułem magistra inżyniera. Po studiach pracowałam 2 lata w ABB we Wrocławiu – międzynarodowej firmie branży elektrotechnicznej w dziale IAMA (Industrial automation measurements and analytics) na stanowisku projektant AKPiA – aparatura kontrolno-pomiarowa i automatyka. Następnie po przeprowadzce rozpoczęłam pracę w firmie Doktorvolt na stanowisku kierownik projektu.

Michał: Z wykształcenia jestem elektrykiem montażystą i na takim też stanowisku pracowałem za granicą przez 10 lat. Po powrocie do kraju znalazłem pracę w obsłudze klienta jako wsparcie techniczne, a następnie zostałem zatrudniony w Doktorvolt i razem z Basią tworzę projekty rozdzielnic pod indywidualne zamówienia klientów z wykorzystaniem komponentów znanych firm tj.: Siemens, Mennekes, SEZ , z zachowaniem najwyższych standardów jakości i norm.

Skąd czerpiecie pomysły na projekty?

Basia: W głównej mierze to rynek zgłasza swoje zapotrzebowanie.

Michał: Tak, w większości przypadków są to zapytania klientów. Zapytań interesariuszy o innowacyjne produkty jest naprawdę wiele. Dzięki temu nasza praca jest różnorodna, a często stawiane nam wyzwania podnoszą rangę zrealizowanych projektów.

Jak wygląda droga produktu od projektu do jego realizacji?

Basia: Pierwszy jest kontakt mailowy z klientem, który przesyła do nas zapytanie o ofertę. Następnie kontaktujemy się w celu doprecyzowania szczegółów konfiguracji rozdzielnicy. Ustalamy ilości zamówieniowe oraz pozostałe oczekiwania klienta względem produktu. Kolejno przechodzimy do fazy projektowej, gdzie dobieramy odpowiednie wyposażenie: gniazda, zabezpieczenia i obudowę – wszystko zgodnie z obowiązującymi normami.

Michał: Staramy się wówczas bazować na naszych standardowych produktach. Dobieramy komponenty tak, by cenowo było jak najbardziej korzystne dla klienta. Przedstawiamy różne opcje, dając tym samym klientowi komfort wyboru.

Basia: Gdy skład rozdzielnicy jest gotowy tworzymy ofertę i przekazujemy ją do klienta wraz z przybliżonym terminem realizacji. Jeśli klient nie zgłasza żadnych uwag i akceptuje ofertę finalizujemy warunki płatności i przekazujemy zamówienie do realizacji pracownikom działu produkcji.

W jaki sposób przygotowujecie projekty?

Basia: Projekt elektryczny rozdzielnicy jest bardzo ważnym etapem, który wykonujemy w dedykowanym środowisku programie Eplan. Dzięki temu nasz zestaw gniazdowy nie jest już tylko „czarną skrzynką”, ale klient ma komplet informacji o zabezpieczeniach, przewodach i połączeniach wykonanych wewnątrz rozdzielnicy.

Ile trwa proces powstania nowego produktu?

Basia: Jeśli klient wyraża zapotrzebowanie na produkt oparty o komponenty, których nie mamy w ofercie musimy je zdobyć, więc automatycznie czas realizacji wydłuża się. Natomiast jeżeli wszystkim dysponujemy to od pierwszego kontaktu z klientem do otrzymania przez niego przesyłki z finalnym produktem jest to maksymalnie 7 dni roboczych.

Projekt trafia na linie montażową, jednak Wasza praca się nie kończy…

Basia: Kwestie montażowe zostają ustalone wcześniej, jednak nadzorujemy etap budowy. Dodatkowo przygotowujemy dla klienta schemat elektryczny do podłączenia rozdzielnicy oraz dokumentację do produktu. Jest to m.in. deklaracja zgodności oraz karta danych technicznych, tzw. „data sheet”, które są wymagane szczególnie w dużych projektach przez inspektora budowy.

Czy jest projekt, który szczególnie zapadł Was w pamięć?

Basia: Ostatnio miałam bardzo ciekawy projekt dla firmy zajmującej się tworzeniem komór próżniowych. Robiliśmy rozdzielnice z bardzo nietypowymi gniazdami oraz specyficznym wyposażeniem. Zupełnie niestandardowy produkt, który niósł ze sobą wiele ustaleń technicznych z klientem.

A o co klienci najczęściej przesyłają zapytania?

Michał: Zdecydowanie rozdzielnice budowlane oraz fotowoltaiczne, a ostatnio również kempingowe.

Bardzo dziękujemy Basi i Michałowi za poświęcony czas i opowiedzenie o swojej pracy. Serdecznie zapraszamy do dalszego śledzenia cyklu wywiadów z naszymi pracownikami.

* K. Wysocki i R. MCGAry „Efektywne zarządzanie projektami”